10 mei 2024

Bert van Ravenhorst

1 mei Dag van de Arbeid; Een belangrijke traditie!

Op 1 mei vierden we de Dag van de Arbeid. Dat gebeurt niet alleen nationaal en internationaal, maar ook lokaal. Het gaat er dan om de verbondenheid van de arbeidersbeweging te vieren. De traditie is al oud en begon tijdens het eerste congres van de Tweede Internationale in 1889. Het plan was bedacht door de Amerikaanse vakbond American Federation of Labour (AFL) en was bedoeld om een internationale strijd dag voor de achturige werkdag te organiseren. Wereldwijd wordt 1 mei gevierd en in veel landen is het tegenwoordig een nationale feestdag.

Het is een mooie traditie die wij in ere houden. Dit jaar kwamen we vanuit Nissewaard, Voorne aan Zee en Goeree-Overflakkee bij elkaar in Ouddorp. Vaak doen we dat op een historische of markante locatie in één van onze gemeenten. Nu waren we te gast bij het museum van de Rotterdamse Tramweg Maatschappij (RTM) in Ouddorp. We startten dit keer met een rit met de historische tram door de duinen van De Punt op Goeree en over de Brouwersdam. Daarna was er de gelegenheid om het museum te bekijken. Beslist een aanrader!

Ook was er natuurlijk een officieel gedeelte met dit keer een toespraak van onze wethouder Jaap Willem Eijkenduin over de actuele politiek. Een altijd terugkerend onderdeel is de huldiging van jubilarissen. De Partij van de Arbeid is een partij die al lang bestaat en dus ook leden kent die al heel lang aan de partij verbonden zijn. Er was zelfs iemand al vijfenzestig jaar lid. De dag werd afgesloten met een goed verzorgd buffet.

Mooi is ook om te zien dat de samenwerking tussen Groen Links en de PvdA steeds meer opbloeit. Leden van Groen Links waren daarom ook aanwezig tijdens de 1 mei viering. De samenwerking tussen Groen Links en de PvdA ontwikkelt zich steeds verder ook tussen de fracties van Groen Links en de PvdA in de regio. Zo zijn we onlangs met raadsleden en wethouders uit de Hoeksche Waard, Nissewaard, Voorne aan Zee en Goeree-Overflakkee bij elkaar geweest en hebben we de gezamenlijke fractie van GroenLinks PvdA in Provinciale Staten uitgenodigd voor een werkbezoek aan onze vier gemeenten. Na de zomer komen zij naar ons toe!

Op 1 mei word ik altijd getroffen door de grote verbondenheid die er is tussen mensen die strijden voor hun idealen in deze tijd of dat in het verleden hebben gedaan. Daar zijn we vol van en krijgen er geen genoeg van elkaar onze verhalen te vertellen. Zo is de 1 mei viering ieder jaar weer iets om naar uit te kijken!