De raadsvergadering van 26 september

29 sep 2024

Donderdagavond 26/9 vond de eerste raadsvergadering plaats onder leiding van onze nieuwe burgemeester Arno Scheepers. Hij liet zich meteen zien als een uitstekende voorzitter die de vergadering soepel en doeltreffend leidde. Daarnaast was de grote publieke belangstelling opvallend, wat natuurlijk te maken had met de belangrijke en gevoelige onderwerpen op de agenda.

Een van de meest besproken thema’s was het besluit over de plaatsing van windmolens in Brielle. Dit onderwerp zorgde voor veel discussie binnen de raad en in de gemeenschap. De hoogte en locatie van de windmolens stuiten op weerstand, vooral vanwege zorgen over de gezondheid. Tegelijkertijd beseffen we allemaal hoe belangrijk duurzaamheid is, en er zijn in het verleden afspraken gemaakt die we niet zomaar naast ons neer kunnen leggen.

Een ruime meerderheid van de raad koos ervoor om tegen de plaatsing van de twee windmolens te stemmen. Dit is natuurlijk een gevoelig onderwerp, en het is goed dat hier met zoveel zorg naar gekeken is. Aan onze kant hebben we voor de plaatsing gestemd, omdat we geloven dat deze windmolens bijdragen aan de duurzame toekomst van Voorne aan Zee en dat we onze regionale afspraken moeten nakomen. Ook was er binnen onze fractie iemand die tegen de komst van de windmolens stemde. Diversiteit aan meningen is waardevol in een gezonde democratie.

Hoe het nu verder gaat is afwachten. Komt er een gang naar de rechter? Neemt de Provincie het over? We wachten het af.

Een ander agendapunt was het voorstel om een camperpark te realiseren aan de Heliushaven. Stimuleren van de lokale economie vinden we een goed idee, maar de gekozen locatie, pal naast een kwetsbaar Natura 2000-gebied, is wat ons betreft ongeschikt. Wij maken ons zorgen over de verstoring van de natuur en de verkeerssituatie ter plekke. De meerderheid van de raad was het hier niet mee eens en het plan is goedgekeurd. Jammer, wij vinden het een mooi plan, maar niet op die plek.

Tenslotte is er eindelijk een doorbraak gekomen in de jarenlange discussie over de financiële problemen van VV Brielle en de organisatie van het Geuzenpark, het sportpark in Brielle.

Al met al een bewogen maar productieve vergadering.